Een badhuis en Korinthische zuilen - Reisverslag uit Korinthe, Griekenland van Lieke en Robert - WaarBenJij.nu Een badhuis en Korinthische zuilen - Reisverslag uit Korinthe, Griekenland van Lieke en Robert - WaarBenJij.nu

Een badhuis en Korinthische zuilen

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Robert

11 Augustus 2015 | Griekenland, Korinthe

Het voorprogramma voor vandaag bestond uit een bezoek aan antiek Nemea, en het hoofdprogramma zou antiek Korinthe zijn. Na een heerlijk ontbijt op eigen balkon gingen we dan ook op pad naar Nemea. Daar bekeken we eerst een oud stadion, dat nog steeds gebruikt wordt voor de Nemeïsche Spelen. Vooral het feit dat zo'n oude baan nog steeds functie heeft, is bijzonder.
Hierna gingen we naar de archeologische site van antiek Nemea, voorbereid op weer een groot aantal mooie ruïnes van oude gebouwen. Tot onze verbazing was hier echter een badhuis opgegraven en dat hadden we nog niet eerder gezien. Zelfs de oude wastafels en delen van de riolering van vroeger waren zichtbaar. Mede daardoor werd Nemea ineens ons hoofdprogramma en hebben we er meer dan anderhalf uur rondgeslenterd.

Vanuit Nemea reden we naar Korinthe met de bedoeling eerst Akrokorinthe te bezoeken en daarna antiek Korinthe. De geweldige bewegwijzering leidde ons echter een bergpaadje op, waarvan we sterk het gevoel hadden dat dit niet klopte. En dat klopte, want toen we daarna besloten eerst antiek Korinthe aan te doen en vervolgens nog eens Akrokorinthe op te zoeken, zagen we de bordjes bij antiek Korinthe al staan. Omdat we eigenlijk stiekem niet zo heel veel zin hadden in weer een beklimming naar weer een fort met weer een mooi uitzicht, hebben we toen Akrokorinthe toch maar gelaten voor wat het was en zijn we antiek Korinthe binnen gestapt.
Antiek Korinthe herbergt een groot aantal duidelijke ruïnes van woningen, winkels en twee indrukwekkende fonteinen. Daarnaast zijn hier de mooie Korinthische zuilen in overvloed aanwezig (verder zijn de zuilen vaak van de simpelere Dorische of Ionische stijl), wat deze site weer net even anders dan anders maakt. Wel merkten we dat wij na twee weken prachtige oude steden en forten ietwat immuun beginnen te worden voor al het moois. We stonden namelijk in no time weer buiten.

Omdat we tot onze schaamte moesten bekennen dat we nog geen pita gyros hadden genuttigd, hebben we dat maar tot onze lunch gebombardeerd. Met uitzicht op antiek Korinthe smaakte ons dit wonderwel. Hierna zijn we teruggegaan naar ons appartement en hebben we weer een heerlijke rustige namiddag en avond gehad.

Morgen is onze laatste dag in dit machtig mooie land. We rijden vanuit ons appartement, via het Korinthekanaal en een baai met een laatste antieke site terug naar Athene, leveren daar onze auto in en gaan dan voor de laatste nacht naar ons onderkomen vlakbij een metrostation. Morgen nog een dag volop genieten dus, al kunnen we ook niet helemaal meer wachten om weer lekker thuis te zijn!

• 12 Augustus 2015 - 11:03

Marjan & H:

Wij herkennen de verzadiging van stenen wel. Toch blijft het imponerend te zien wat ze vroeger al konden bouwen he, zonder hijskranen ed. Geniet nog van de laatste uren.