Athene - dag 2 - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Lieke en Robert - WaarBenJij.nu Athene - dag 2 - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Lieke en Robert - WaarBenJij.nu

Athene - dag 2

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Robert

31 Juli 2015 | Griekenland, Athene

Onze eerste stop vandaag was Kallimármaro-stadion, het grote stadion waar in 1896 de eerste moderne Olympische Spelen werden gehouden en waar in 2004 de finish van de Olympische marathon was. Het is vooral een mooi ding, groots en overweldigend. Het idee dat hier geschiedenis geschreven is, blijft een fantastisch gegeven.

Daarna hebben we een flinke wandeling gemaakt naar de andere kant van het oude centrum, om de oude agora met een bezoekje te vereren. Op de Akropolis hebben we blijkbaar een kaartje gekocht voor toegang tot zo'n beetje alle archeologische sites, waardoor we hier 'gratis' naar binnen mochten. Naast vele fundamenten van oude gebouwen, is de tempel van Hephaistos het absolute hoogtepunt. Vrijwel volledig in zijn geheel teruggevonden en gerestaureerd, overheerst de tempel het hele complex.

Na een heerlijke salade als lunch, hebben we de heetste uren van de dag doorgebracht in het Nationaal Archeologisch Museum. Op een gouden masker van (naar men denkt) Agamemnon en een groot bronzen beeld van Zeus na, stelde het helaas niet zo heel veel voor. Hele galerijen vol marmeren beelden en torso's en een groot aantal bronzen beelden en beeldjes gingen aan ons voorbij. Na een stuk of tien van deze beelden hadden we het eigenlijk al wel gezien (ze lijken ook allemaal op elkaar).

Vervolgens hebben we even rustig op de hotelkamer gezeten, lekker gegeten en nu zijn we alweer toe aan de laatste (slapend door te brengen) uurtjes in Athene. Morgen om 11:00 kunnen we de auto ophalen, waarna we richting Delphi rijden. Na hier uitgebreid rond te hebben gekeken, rijden we door naar ons hotel in Galaxidi. Het grote avontuur gaat nu echt beginnen!

P.S. Door een erg trage internetverbinding, lukt foto's plaatsen nauwelijks. Hopelijk komt hier in een van onze volgende hotels verandering in. En anders is iedereen van harte welkom om ze een keer bij ons thuis te komen bekijken.

• 01 Augustus 2015 - 19:36

Alfons En Francy:

dan komen we de foto's toch gewoon in Zwolle bekijken.

• 03 Augustus 2015 - 10:15

Floris:

Volgens mij is dat nationaal archeologisch museum met name gebouwd om alle stukken te huizen die naar Londen en Rome zijn verscheept. Maar de Grieken hebben deze topstukken nog steeds niet terug ondanks dat ze er de plek voor hebben.