Akropolis - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Lieke en Robert - WaarBenJij.nu Akropolis - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Lieke en Robert - WaarBenJij.nu

Akropolis

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Robert

30 Juli 2015 | Griekenland, Athene

Vandaag stond eigenlijk alleen de Akropolis op het programma (en Grieks bier drinken, maar dat zou uiteraard wel goed komen), waardoor we heerlijk rustig aan konden doen. Na een prima hotelontbijtje stonden we om tien uur buiten. Het leek wat frisser dan gisteren, of we wennen al snel aan de temperaturen. Het plan was om via de niet-toeristische kant de Akropolis te beklimmen en het terrein te betreden.
Dat lukte niet helemaal: we bleken een afslagje te hebben gemist. We hebben wél het idyllische pad gelopen dat we wilden lopen, maar kwamen keurig bij de hoofdingang uit. Bij de eerste kassa werd Liekes studentenkaart (en gratis toegang) niet geaccepteerd. Ergens wel logisch natuurlijk, want wie kent er nou studentes van bijna dertig? Gelukkig hadden we bij een andere kassa meer succes.

De Akropolis kunnen we vrij kort samenvatten: het Parthenon, de oude amfitheaters en alle andere overblijfselen zijn erg indrukwekkend om een keer te zien. Het idee dat eeuwen geleden die ruïnes volledige tempels met kolossale pilaren en beelden waren... het is een beetje als het Colosseum in Rome: je moet het een keer gezien hebben om dat gevoel erbij te krijgen.

Toen was het weer tijd om de wijk Plaka in te gaan, waar we gisteren ook al even waren. We gingen vandaag op zoek naar een leuk en gezellig terras voor een lekkere lunch. Dat is in Plaka niet zo moeilijk: gezelligheid alom. We kwamen terecht op een terras waar een Griek ons in enthousiast Nederlands een plek aansmeerde. Hij had jaren geleden in een Grieks restaurant in Hilversum gewerkt en hoorde ons Nederlands spreken, vandaar.

Na allebei een fruitsalade te hebben genuttigd zijn we terug naar ons hotel gegaan: de hete uurtjes doden bij een airco. Robert won Scrabble (moet dat vermeld in een reisverslag? Blijkbaar) en tegen acht uur gingen we de wijk in achter ons hotel. Gisteravond zagen we de terrasjes al vol zitten en het leek ons leuk om daar vandaag dan te eten. Het bleken vooral barretjes met ijskoffie en cocktails te zijn, maar blijkbaar zit ook in Griekenland overal wel een prima Italiaans restaurant.

Oh, en het Griekse bier: Mythos is lekkerder dan Alfa. Wij weten wat we de komende twee weken moeten bestellen als we een lekker biertje willen.

Morgen: het Nationaal Archeologisch Museum en het Kallimármaro-stadion.

• 30 Juli 2015 - 23:27

Derk:

De tweede dag best al veel indrukken. Op naar morgen. Veel plezier.

• 31 Juli 2015 - 14:37

Marjan DJ:

Ha jongens, klinkt goed. Mis wel een paar foto's. Herkenbare reacties en ideeën. En als je een keer een wijntje wil (bijna niet voor te stellen dat er mensen zijn die dat willen ;-)) ; Retsina................... je proeft de hars van de vaten. Klinkt misschien vies maar wij doen er een moord voor. Geniet, geniet, geniet. Groetn uut Emmen. Wij hebben net 60 km gelopen.

• 31 Juli 2015 - 22:15

Marjolein:

Hulde voor die bierkeuze! Ben het volledig met jullie eens, geniet!